Typy pneumatik
Třídění dle typu vozu
- osobní
- lehké nákladní
- nákladní a autobusy
- stavební stroje
- agro pneumatiky
- průmyslové pneumatiky
- motocyklové pneumatiky
- letecké pneumatiky
Třídění dle struktury
Vrstvy materiálu s jedním sklonem vláken jsou diagonálně umístěny na kostru pneumatiky od jedné patky pneumatiky k druhé pod úhlem cca 40° ke střední ose. Díky dlouhodobému vývoji podává tento druh pneumatiky stabilní výkon a má pevnou bočnici. Od nástupu radiálních pneumatik se však tato pneumatika už tolik nepoužívá.
Radiální pneumatika má sklon vláken v kordu 90 stupňů. To znamená, že vlákna vedou radiálně nebo přímo od jedné patky pneumatiky k druhé přes osu. Radiální pneumatika má navíc pod povrchem dezénu obal plátu, aby tak byla zajištěna větší konstrukční stabilita. Obal plátu brání deformaci pneumatiky a její radiální struktura navíc umožňuje řízení auta při vysokých rychlostech.
Ocelová vložka podobná plátu, který používá radiální pneumatika, se připevní ke kostře diagonální pneumatiky. Tato vložka zvýší pevnost pneumatiky a zlepší tak přenos pohonu pro snadnější řízení a stabilitu. Diagonální pneumatika s ocelovou vložkou je však pouze produktem přechodu diagonální struktury na radiální a není moc často používána.
Auta začala být stále rychlejší. Aby byla zajištěna větší ochrana řidičů a aut před nebezpečím nehod, způsobených propíchnutím pneumatiky během řízení ve vysoké rychlosti, byla vynalezena bezdušová pneumatika. Místo duše se uvnitř pneumatiky použije vrstva speciální gumy (vnitřní pogumování), která brání úniku vzduchu z pneumatiky a ráfku. I kdyby došlo k propíchnutí pneumatiky hřebíkem v době, kdy je auto v pohybu, tlak vzduch v pneumatice se tolik nesníží. I tento druh pneumatik je však stále nutné pečlivě udržovat, protože neexistuje pneumatika, která by nesplaskla. Navíc existují bezdušové pneumatiky, které na vnitřní straně pogumování využívají vzduchotěsný a vysoce pojivý tmel, který ještě více zamezuje úniku vzduchu.
Výhody bezdušových pneumatik
- udrží tlak vzduchu
- nedochází k úniku vzduchu, pouze při propíchnutí
- lepší odvádění tepla během řízení auta, protože vzduch uvnitř pnaumatiky je v přímém kontaktu s ráfkem
- méně oprav a údržby než u pneu s duší
- zvýšená efektivita výkonu bez montáže duše
Nevýhody bezdušových pneumatik
- dochází k oddělení, když se objeví trhlina v patce pneumatiky
- pokud není pneumatika dobře nasazena na ráfek dochází k úniku vzduchu - je třeba dbát zvýšené pozornosti, pokud řídíte auto po nezpevněné vozovce, kamínky a jiné úlomky mohou poškodit okraj ráfku a způsobit tak únik vzduchu.
Třídění dle ročního období
Používají se v období, kdy není sníh (jaro, léto, podzim). Jsou méně hlučné, umožňují hladké a bezpečné řízení auta při vysokých rychlostech.
Aby se řidiči v regionech, kde je krátká zimní sezóna, vyhnuli obtížím spojeným s výměnou letních pneumatik za zimní, byly vyvinuty pneumatiky celoroční. Tyto pneumatiky mají více dezénových drážek než letní.
Používají se převážně u osobních aut, malých a lehkých nákladních aut i u kamionů a autobusů. V regionech, kde často sněží, je jejich používání pevně stanoveno. Drážky dezénů zimních gum jsou rozdělěny do malých bloků, aby se tak maximalizoval výkon řízení. Design směrového dezénu navíc dobře přenáší schopnost pohonu a design drážek dobře chrání před postranním smykem. Zimní pneumatiky zajišťují dobré řízení a poskytují výbornou brzdící i tažnou sílu na sněhu. Tyto vlastnosti mají především díky svým dezénům s hlubokými drážkami, které na měkkém sněhu působí jako drapáky. Sníh zachycený v těchto hlubokých drážkách se během řízení stlačí a ztvrdne a vytvoří pevné sněhové sloupky. Pokud se zimní pneumatiky používají v období, kdy není sníh, opotřebí se rychleji než běžné pneumatiky. Je proto výhodnější vyměnit zimní pneumatiky za běžné, hned jakmile skončí zima.
Přestože jsou zimní pneumatiky lepší pro jízdu na zledovatělé vozovce než běžné pneumatiky, nedokáží zajistit dobré vedení pohonu, dobrou schopnost brzdit, ani předejít bočnímu smyku. Aby se zlepšilo řízení na ledovém povrchu, byly na sněžné pneumatiky vsazeny ocelové hroty. Zimní pneumatiky s hroty musí splňovat dvě následující podmínky:
- Hroty musí být pevně připevněny k dezénu to the tread a nesmí jej poškodit
- Hroty hřebetů musí vždy vyčnívat z povrchu dezénu v přiměřené délce
Zimní pneumatiky s hroty jsou výborné pro jízdu na zledovatělé vozovce, hroty však ničí její povrch a způsobují na něm úlomky. Kvůli tomuto problému výrobci každoročně zvažovali jejich používání a nakonec vyvinuli zimní pneumatiku bez hrotů. Jak napovídá jejich název, tyto pneumatiky nemají hroty, ale byla maximalizována jejich jízdní schopnost na kluzké a zledovatělé vozovce. Jejich výkon na sněhu je téměř srovnatelný s výkonem dosavadních pneumatik s hroty.
Pokud se pneumatika točí, stlačené sloupky sněhu v drážkách vytváří odpor, aby z dezénu nevypadly. Tento svévolný odpor tvoří základní princip výkonu zimních pneumatik.

Díky pokrokům ve výrobních technologiích se nyní používá speciální guma, která zůstane měkká a pružná i při velmi nízkých teplotách a lépe se tak drží na sněhu či ledu.

Třídění podle použití
Také se nazývají ground tire, nejsou ale vhodné pro nouzové použití.
Pokud se běžná pneumatika poškodí a nemůže být dále používána, může být dočasně použita pneumatika nouzová emergency tire. Nouzová pneumatika nezabere v kufru auta tolik místa a také je lehčí. Existují dva druhy nouzových pneumatik:
(a) Sklopná nouzová pneumatika
(b) nouzová pneumatika typu T T-type emergency tires
Nouzové pneumatiky se varábějí pouze pro použití v nouzových případech a dosahují maximální rychlosti 80km/h. Tlak v pneumatice musí být udržován na 60psi a tlak vzduchu byste měli konrolovat nejméně jednou měsíčně.
I když se tlak vzduchu v pneumatice kvůli poškození sníží až na nulu, můžete s Run Flat pneumatikou ujet ještě dalších 80km při maximální rychlosti 80km/h do místa, kde lze pneumatiku vyměnit.
- Dnešní výrobci vybavují svoje pneumatiky tzv. „SYSTÉMEM NOUZOVÉHO DOJETÍ". Princip tohoto systému spočívá v tom, že je DOJEZDOVÁ PNEUMATIKA vybavena podpůrným prstencem. Ten zajišťuje zachování tvaru pneumatiky po defektu, potřebného pro dojetí do servisu.
- Jako každý systém má i tento své výhody i nevýhody.
- Výhodou systému při defektu je možné jet na pneumatice až 80 km/h rychlostí, aniž by se snížily jízdní vlastnosti a pneumatiku lze použít na jakýkoliv dostupný ráfek.
- Nevýhodou systému je, že lze použít pouze na automobily vybavené systém signalizace poklesu tlaku v pneumatikách.
- Opravy těchto pneumatik se příliš nedoporučují, v případě bočního průrazu jsou dokonce ZAKÁZÁNY, a to všemi výrobci. Dojezdové pneumatiky lze opravovat uprostřed běhounu, to je tedy zhruba v 70% šíře pneumatiky.
Bezpečnostní upozornění: Dojezdové pneumatiky je povoleno montovat pouze na vozidla vybavena plně funkčním zařízením monitorujícím tlak vzduchu v pneumatice (systém nouzového dojetí).
Třídění podle vzorku

Lamely jsou malé rýhy v dezénu. Zvyšují schopnost brzdění.Usnadňují jízdu především na mokrých vozovkách.

